Digital marketing dla małych firm, czyli dlaczego każda lokalna firma powinna prowadzić marketing online

Faktem jest, że niewiele firm posiada strategię content marketingu. Większość przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy jak duży wpływ na rozpoznawalność firmy ma marketing treści. Jeśli jesteś jedną z osób, które ignorują potencjał marketingu cyfrowego, pora zainteresować się tym tematem na poważnie.

Być może stworzyłeś wizytówkę w Google Moja Firma, a to już pierwszy krok, który dzieli Cię od podjęcia istotnych działań marketing internetowego. To także absolutne minimum, które możesz zrobić dla swojej marki.

Mając to na uwadze, podejmiemy temat, postanowiliśmy podjąć temat digital marketing dla małych firm, czyli dlaczego każda lokalna firma potrzebuje marketingu internetowego i jakie strategie marketingowe sprawdzą się w przypadku lokalnego biznesu.


Czym jest marketing internetowy?

 

Niektórzy właściciele małych firm nie rozumieją, czym jest marketing cyfrowy i jest to część problemu — zacznijmy więc od definicji.

Marketing internetowy (marketing cyfrowy) obejmuje wszelkie działania marketingowe, które podejmujesz do promocji produktu lub usługi, aby promować swoją firmę w Internecie i dotrzeć do potencjalnych klientów.


Marketing cyfrowy może obejmować:

  • E-mail marketing
  • Content Marketing
  • Reklamę w wyszukiwarkach
  • Social Media
  • Reklamę w mediach społecznościowych
  • SEO
  • Remarketing


Kluczem do pełnego wykorzystania marketingu cyfrowego jest koncepcja strategii marketingowej, która z największym prawdopodobieństwem przyniesie oczekiwane rezultaty dla Twojego biznesu.

Odpowiednie sprecyzowane cele, jakie chciałbyś osiągnąć w komunikacji markegingowej pozwolą dobrać odpowiednie kanału i narzędzia do promocji Twojej marki.


Kieruj na lokalne słowa kluczowe

 

Pierwszą rzeczą, od której powinieneś zacząć, jest to, że w świecie marketingu cyfrowego, wszystkie działania mają charakter lokalny. Jeżeli spróbujesz konkurować o te same słowa kluczowe, których używają korporacje z ogromnymi budżetami marketingowymi, przegrasz. Zyskasz wiele więcej, jeżeli skupisz się na precyzyjnym skonstruowaniu grupy docelowej lokalnie.

W przypadku lokalnych firm, słowa kluczowe powinny być kombinacją słów branżowych, które określają, czym zajmuje się Twoja firma, oraz słów, które informują ludzi, gdzie jesteś.


Na przykład fryzjer z Poznania może kierować reklamy na takie słowa jak:

  • Salon fryzjerski Poznań
  • Najlepszy fryzjer Poznań
  • Stylista fryzur Poznań


Masz pomysł. Chcesz, aby słowa, na które kierujesz reklamy, dotyczyły zarówno Twojej firmy, jak i lokalizacji. Google już teraz nadaje priorytet wyszukiwaniu lokalnemu, a optymalizacja witryny i reklam pod kątem lokalnych słów kluczowych zapewni najlepszą możliwą szansę aby potencjalni klienci mogli dostrzegli Twoją firmę w okolicy.

 

Zgłoś swoją ofertę. Lokalnie.

 

Dużą częścią marketingu cyfrowego jest tworzenie spójnej obecności w Internecie, niezależnie czy to Twoja strona internetowa czy któryś z kanałów social media.

Każdy z odbiorców, który znajdzie Cię na Facebooku, powinien mieć dostęp do tych samych podstawowych informacji o Twojej firmie, co osoba, która wyszukuje Cię w Google lub potencjalni klienci, którzy przechodzą bezpośrednio do Twojej witryny dzięki referencji produktu lub usługi od znajomych.

Wizytówki lokalne, takie jak Google Moja Firma działają jak katalogi online. Są po to, aby pomóc ludziom znaleźć potrzebne firmy czy usługi. Jeśli jeszcze nie zgłosiłeś swojej firmy w wizytówce Google, napisz do nas, pomożemy Ci przez to przebrnąć.

Gdy już to zrobisz, nadszedł czas, aby zaktualizować i ujednolicić wszystkie informacje, aby zapewnić spójną komunikację w każdym kanale.


Mądrze korzystaj z mediów społecznościowych

 

Media społecznościowe powinny być częścią Twojej strategii marketingu cyfrowego.

Od 2020 roku 3,8 miliarda ludzi na całym świecie korzysta z mediów społecznościowych.


Jesteśmy przekonani, że większość Twoich klientów, również jest obecnych w social mediach.

Sztuką jest oczywiście wiedzieć, jakie kanały mediów społecznościowych preferują Twoi klienci. Firmy B2B powinny skupić się na LinkedIn. Każda firma oferująca produkty wizualne powinna zainwestować w marketing na Instagramie i Pintereście. Większość małych firm może promować swój biznes na Facebooku.

Gdy już zdecydujesz, które konta w mediach społecznościowych utworzyć, nadal musisz z nich mądrze korzystać. Oznacza to używanie zarówno postów organicznych, jak i kampanii reklamowych, aby zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów i dotrzeć do grupy docelowej. Małe firmy mogą skupić się na lokalnych klientach, używając starannie dobranych hashtagów i uczestnicząc w wydarzeniach społecznościowych docierając do większej liczby odbiorców.


Nie zapomnij o e-mail marketingu


E-mail marketing nie jest nowością w digital marketingu. To nadal jedna z najbardziej opłacalnych gałęzi marketingu internetowego. Szczególnie skuteczna, jeżeli chcemy utrzymać zaangażowanie obecnych klientów a także tych, którzy na moment zapomnieli o Twojej działalności.

Jeśli nie masz jeszcze listy e-mailowej swoich klientów, możesz ją zbudować, tworząc treści i reklamując je w Google lub mediach społecznościowych. Wspierając dział sprzedaży możesz tworzyć kampanie lead generation i dotrzeć do nowych odbiorców swojej firmy.

Możesz maksymalnie wykorzystać swój e-mail marketing, tworząc unikalne treści dla osób z Twojej listy i łącząc je ze specjalnymi programami lojalnościowymi czy promocjami. Pamiętaj, że treść kampanii e-mail powinna mieć korzyści jakie możesz dać odbiorcom - ciekawostki i nowinki w przypadku B2B lub kody rabatowe czy nowości produktowe w przypadku sprzedaży produktów lub usług.

Pamiętaj, aby przy tworzeniu działań związanych z e-mail marketingiem nie zapomnieć o kwestiach prawnych związanych z przetwarzaniem danych osobowych i RODO.


Reklamuj się na YouTube

 

Reklamy w YouTube to działania, które wiele lokalnych firm pomija w swojej strategii, ponieważ nie rozumieją jak skuteczny wpływ mają na widoczność marki. Aż 90% konsumentów twierdzi, że o nowym produkcie dowiedzieli się po obejrzeniu reklamy w YouTube.

Marketerzy są zgodni, że reklamy możliwe do pominięcia przed filmem to najskuteczniejszy format reklam w YouTube. Konsumenci są jednak mniej skłonni do oglądania 15-sekundowej reklamy, której nie mogą pominąć, niż reklamy, która jest dłuższa i której nie można pominąć.


YouTube jest własnością Google i jest to jeden z powodów, dla których jest świetną opcją do retargetowania klientów, którzy odwiedzili Twoją witrynę bez kupowania czegokolwiek.


Zachęcaj do recenzji


Na pewno wiesz, jak ważne są opinie i recenzje. Powinieneś uznać je za istotną część swojej strategii marketingu internetowego. Jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij zachęcać klientów do pisania recenzji w internecie. Możesz poprosić ich o to osobiście, za pośrednictwem maila lub poprzez posta na social mediach, udostępniając link do preferowanej strony opiniotwórczej.

Wielu potencjalnych klientów korzysta z portali opiniotwórczych, czytając referencje dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Właśnie dlatego Twoja obecność na takich portalach jest częscią strategii marketingowej, która naprawdę działa.

Optymalizuj pod kątem urządzeń mobilnych


Można śmiało powiedzieć, że w 2021 roku cały marketing cyfrowy to marketing mobilny. Nie chodzi o to, że nikt nie ma już dostępu do strony internetowej lub mediów społecznościowych na komputerze, ale faktem jest, że wyszukiwanie mobilne przewyższa wyszukiwanie na komputerze.

W praktyce oznacza to, że musisz mieć pewność, że Twoja witryna jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

Dlatego upewnij się czy Twoja strona internetowa:

  • Jest responsywna zarówno na komputerze jak i na urządzeniu mobilnym - tablecie czy telefonie
  • Treści na stronie są dostosowane do urządzeń mobilnych
  • Wszystkie przyciski na stronie internetowej działają poprawnie na urządzeniu mobilnym


Żaden użytkownik telefonu komórkowego nie powinien potrzebować powiększać ekranu, aby nacisnąć przycisk wezwania do działania, ani przewijać w poziomie, aby przeczytać posty na blogu. Nie ma usprawiedliwienia dla ignorowania użytkowników mobilnych – więc nie rób tego.

Marketing cyfrowy jest niezbędnym działaniem, które należy podjąć w panującej dobie internetu. Nadszedł więc czas, aby te działania potraktować poważnie. Skupiając się na odpowiednio dobranych strategiach marketingowych, będziesz w stanie odróżnić swoją firmę od konkurencji i utrzymać stały wzrost nowych klientów, jak również utrzymać bliski kontakt z obecnymi odbiorcami Twojej firmy.


Szukasz profesjonalnej pomocy, aby przyspieszyć rozwój swojej firmy w Internecie? Pozwól, że pomożemy Ci dobrać odpowiednią strategię i wznieść Twoją firmę na nowe wyżyny.



4png

2png

1png