Jak stworzyć personę marketingową w 4 krokach?

Niezależnie od branży, marketerzy sprawdzają swoje pomysły na strategię content marketingową, pytając: czy byłbym zainteresowany tym produktem lub usługą? To ogromny błąd.


Marketing treści nie dotyczy tego, czego chce Twoja marka ani tego, co Cię interesuje.


Niezależnie od produktu lub usługi, w planowaniu strategii marketingowej chodzi o to, czym interesują się Twoi odbiorcy. Kiedy tworzysz treści nie mając pojęcia, kogo chcesz edukować, angażować lub inspirować, po prostu tworzysz treści do eteru ze ślepą nadzieją, że ktoś gdzieś się na nie natknie i polubi.


Nic dziwnego, że taka strategia zwykle zawodzi.


Jak więc stworzyć sensowny, użyteczny i wartościowy content marketing, którym Twoi odbiorcy będą się interesować? Odpowiedź jest jedna - stworzyć personę marketingową, która pomoże dogłębnie zrozumieć Twoich odbiorców: kim są, przed jakimi wyzwaniami stoją i – co najważniejsze – jak możesz pomóc im rozwiązać ich problemy.


Czym jest persona i jak ją stworzyć?


W gruncie rzeczy persona jest kombinacją atrybutów grupy docelowej (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, dane demograficzne itp.) i informacji psychograficznych mających na celu poznanie zachowań i przyzwyczajeń.

Zasadniczo persona to kompleksowa „mapa” osobowości grupy docelowej, pomagająca zobaczyć świat z jej perspektywy. Kompilując te cechy i destylując je na różne osobowości, tworzysz solidną reprezentację rzeczywistych ludzi, których chcesz przyciągnąć.


Jak persona marketingowa pomaga marketerom?


Stworzenie persony jest konieczne aby zrozumieć zachowania i potrzeby odbiorców. Możesz przeprowadzić burzę mózgów, zweryfikować i dostosować swoje pomysły do potrzeb potencjalnego klienta, zapewniając, że Twoje treści będą zawsze interesujące, trafne i wartościowe. Te informacje, oprócz kreowania strategii komunikacji i content marketingu dla potencjalnych klientów, mogą mieć również wpływ na inne elementy marki, takie jak branding, czyli estetykę marki.

Im lepiej dostosowane treści, tym łatwiej zbudować silną społeczność ludzi o podobnych poglądach, którzy z większym zaangażowaniem będą wspierać działania Twojej firmy. Dlatego persony marketingowe są tak ważne w tworzeniu sprawnej strategii marketingowej.


Jak poprawnie stworzyć personę marketingową?


Internet jest pełen różnego rodzaju poradników, jak tworzyć dobre persony marketingowe. Być może nawet sprawdziłeś kilka, zanim pojawiłeś się na naszej stronie. Każda metoda określająca personę ma swoje zalety, ale odkryliśmy, że powstanie dobrej persony sprowadza się do trzech kluczowych elementów:


Są dokładne

Jak zobaczysz w tym przewodniku, dobre persony wymagają solidnych badań. Nawet jeśli prowadzisz działalność od 30 lat i uważasz, że wiesz już wszystko o swoich klientach, zrobienie kroku wstecz i udanie się do źródła jest jedynym sposobem na weryfikację danych.


Są przejrzyste

Chcesz, aby Twoja persona była dokładna, jednak w procesie określania person łatwo zatopić się w ilości danych. Chociaż szczegóły mogą nakreślić obraz osoby, tak naprawdę nie mówią o jej podstawowych potrzebach ani o tym, jak możesz wykorzystać te dane w przypadku swojego produktu lub usługi.


Są przydatne

Nie ma sensu analizować danych o odbiorcach, poświęcać czasu na tworzenie persony, aby finalnie odłożyć je do szuflady i o nich zapomnieć. To jeden z powodów, dla których przejrzystość jest tak ważna. Jeśli potrafisz stworzyć jasne, wyraźne i sprecyzowane persony, możesz ich używać w codziennej pracy działu marketingu i sprzedaży.


Mając na uwadze te 3 elementy, ograniczyliśmy proces tworzenia person, do takiego który jest praktyczny i przydatny.


Jak dzięki personie dotrzeć do grupy docelowej?


Istnieje wiele sposobów tworzenia person marketingowych. Proces tworzenia persony może wydawać się onieśmielający i przytłaczający, dlatego niektórzy marketerzy całkowicie się poddają lub kończą najczęściej z na wpół ukształtowanymi osobowościami, które tak naprawdę nie dają im potrzebnych informacji.

Nie chcemy, abyś utknął w martwym punkcie, dlatego podzieliliśmy ten proces na proste kroki, które to ułatwiają. Zanim zaczniesz, pobierz nasz bezpłatny szablon person marketingowych.

Ten szablon pomoże Ci poprowadzić rozmowy z klientami i stworzyć ostateczne persony.


Krok 1: Rozmawiaj z ludźmi.


Wszystko zaczyna się od fazy badawczej. Nawet jeśli masz długotrwałe relacje z klientami, ważne jest, aby odłożyć na bok zgadywanie i udać się bezpośrednio do źródła. Aby zdobyć niezbędne informacje czasem wystarczy po prostu porozmawiać z klientami - kim są, jakie są ich potrzeby czy obawy.


Wskazówka
Jeśli masz ugruntowaną bazę klientów, jesteś w idealnej sytuacji - możesz skontaktować się z nimi bezpośrednio, skorzystać ze statystyk sprzedaży czy działań podjętych na stronie internetowej. Jeśli dopiero zaczynasz i pracujesz nad dopasowaniem produktu do rynku, poszukaj ankiet i innych odpowiednich badań, które mogą Ci lepiej zrozumieć Twoich potencjalnych klientów.


Najpierw musisz zidentyfikować informacje, które chcesz uzyskać od swoich klientów. Aby to zrobić, spójrz na dane wejściowe:

  • Imię
  • Wiek
  • Płeć (jeśli dotyczy)
  • Stanowisko pracy (jeśli dotyczy)
  • Kanały komunikacji
  • Problemy / bolączki (bariery w otrzymaniu swoich potrzeb)
  • W jaki sposób Twój produkt czy usługa pomaga rozwiązać ich problemy


To podstawowe informacje, których potrzebujesz w procesie tworzenia persony dla Twojego produktu, usługi czy zbudowania społeczności. Powyższe atrybuty są konieczne do skonstruowania pytań, które będziesz zadawać potencjalnym odbiorcom. Oczywiście, w zależności od Twojej działalności, powinieneś modyfikować te dane wejściowe według własnego uznania.


Postaraj się, aby pytania były proste.


Następnie zacznij szukać informacji, docierać do nich i dokumentować swoje odkrycia. Możesz zadawać pytania za pośrednictwem czatów, rozmów telefonicznych i e-maili. W poszukiwaniu danych warto analizować ankiety klientów lub opinie online. Pomocne jest również zaangażowanie działu sprzedaży i obsługi klienta, ponieważ są to osoby, które mają najbardziej bezpośredni kontakt z klientami firmy i mogą przekazywać bezpośrednie opinie.

Twoim celem jest zebranie jak największej ilości informacji o swoich klientach, aby móc tworzyć najbardziej odpowiednie i dokładne persony.


Krok 2: Skonsoliduj swoje odpowiedzi.


Jeśli dokładnie wykonałeś badania, prawdopodobnie masz wystarczająco dużo danych. Po zebraniu odpowiedzi klientów lub potencjalnych odbiorców, zbierz zespół, aby je zestawić, skonsolidować i skategoryzować. Wypisz wszystkie zidentyfikowane problemy klientów, ich wiek itp. Później je doprecyzujesz, ale w tej chwili powinieneś zobaczyć całościowy obraz.

Na tym etapie prawdopodobnie zaczniesz identyfikować wspólne tematy, a nawet powtarzające się frazy w odpowiedziach innych osób. Analizując problemy i potrzeby możesz być zaskoczony, widząc, jak ludzie identyfikują wyzwania, których wcześniej nie brałeś pod uwagę.


To najlepsze spostrzeżenia, aby stworzyć dobrze określone i przemyślane persony marketingowe.


Krok 3: Napisz wstępny szkic.


Poświęć godzinę lub dwie, w zależności od tego, jak szybko się poruszasz i ile osób próbujesz zmapować. Możesz najpierw sporządzić tablicę, aby pomóc zespołowi zachować koncentrację.

Najpierw określ, ile person zamierzasz stworzyć. Twoja firma i jej cele powinny być przewodnikiem. Proponujemy utworzenie 3- persony — więcej spowoduje, że prawdopodobnie zboczysz z kursu.

Następnie zacznij identyfikować segmenty odbiorców.

  • Imię: Nadaj każdej osobie odpowiednie imię - tak, potraktuj je jak fizyczne osoby
  • Wiek: prawdopodobnie podasz tutaj zakres (np. 25-35)
  • Płeć: uwzględnij, jeśli dotyczy Twojej usługi czy produktu
  • Stanowisko: Podaj, jeśli dotyczy. Zamiast tego możesz chcieć zidentyfikować inną definiującą cechę.
  • Kanały: określ, gdzie spędzają najwięcej czasu online, dla kanałów B2C z pewnością zwrócisz uwagę na bieżące social media jak Facebook czy Instagram. Przy tworzeniu persony młodszych odbiorców warto zwrócić uwagę na TikToka. Z klientem B2B z pewnością spotkasz się na LinkedIn.
  • Punkty bólu: Prawdopodobnie masz znaczną listę punktów bólu. Aby je zawęzić i skonsolidować, spróbuj zidentyfikować trzy najpopularniejsze problemy/bolączki.
  • W jaki sposób Twoje usługi lub produkt pomaga rozwiązać ich problemy: Powinno to bezpośrednio zająć się głównymi problemami , które nakreśliłeś.


Załóżmy, że sprzedajesz zdrową przekąskę dla dzieci. Jeśli jednym z największych problemów mam, do których kierowane są komunikaty, jest brak czasu na przygotowanie zdrowej żywności, możemy rozważyć w komunikacji marketingowej informacje o praktycznym opakowaniu produktu.


Finalnie powinieneś mieć zdefiniowaną grupę person, które są zarówno specyficzne, jak i odrębne.


Krok 4: Podsumuj swoje persony.


Kiedy już masz „surowe” osobowości, nadszedł czas, aby je zweryfikować. Rozpowszechniaj stworzone persony w celu uzyskania opinii odpowiednich osób (warto zapytać dział sprzedaży czy obsługi klienta, dział zajmujący się brandingiem itd.) i dopracuj je w razie potrzeby.

Możesz także użyć informacji, które wydestylowałeś dla każdej osoby, aby stworzyć prostą historię, która ukazuje, kim jest docelowy klient. To naprawdę może pomóc ożywić Twoje persony i sprawić, że „przykleją się” do ludzkich umysłów.


Wróćmy do naszych person dla przekąsek dla dzieci. Oto jak może wyglądać historia naszej persony:


Kinga jest 32-letnią mamą dwójki chłopców z przedmieścia, jest bardzo wybredna. Prowadzi aktywny tryb życia i chce karmić swoje dzieci zdrową żywnością. Ale jako pracująca na dwa etaty mama, nie ma czasu ani energii na przygotowywanie domowych, zdrowych przekąsek dla swoich dzieci. Czekając w przedszkolnej przebieralni na odbiór dzieci, scrollowała Facebooka, na którym uwagę przykuła uwagę influencerka lifestylowa promująca nową popularną markę wśród dzieci. Po odbiorze chłopców, Kinga wstapiła do sklepu spożywczego po przekąski. Od tego czasu zagląda po nie częściej. Przekąski są idealnie porcjowane, mają doskonałe opakowanie dla dzieci, ponieważ łatwo je chwycić w rękę i zjeść w drodze między przedszkolem a powrotem do domu. Przekąski mają doskonały skład a na etykiecie przyjazne zwierzątka wzbudzające zaufanie chłopców. Kinga ceni różnorodność wariantów smakowych - codziennie może dostarczać im innych składników odżywczych, a chłopcy zdążyli już wybrać swoje ulubione smaki.


Po wprowadzeniu zmian i ostatecznym zatwierdzeniu możesz je zapisać w chmurze lub utrwalić na tablicy w biurze, w zależności, który system sprawdza się w Twoim zespole marketingowym. Pamiętaj, aby regularnie zaglądać i aktualizować persony, zwłaszcza za każdym razem, gdy wprowadzasz zmiany w strategii treści.


Gdy masz już pod ręką zupełnie nowe persony, umieść je w swojej strategii treści.



5png

4png

1png